تربیت مربی مراکز پیش از دبستان

در سالهای اخیر به دلیل نیاز به آموزش کودکان و گسترش تعداد مادران شاغل، میزان استقبال از مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی بسیار زیاد شده است و در نتیجه میزان تقاضا در این شغل رو به افزایش است. مربی مهد کودک می تواند در مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی دولتی و خصوصی مشغول به کار شود. از آنجا که آموزش های پیش دبستانی کودک محورند، نه موضوع محور و برنامه ها بر اساس کودک محوری طراحی و تهیه می شوند و از آنجا که علایق، نیازها و توانایی های کودک اساس برنامه ریزی قرار می گیرد، لذا ضرورت آموزش مربیان این دوره ها بسیار پر اهمیت می شود.
سن کودکی مهمترین مقطع سنی یک انسان برای یادگیری است و آنچه که کودکان در این سنین می آموزند همواره در ذهن آنان خواهد بود. در حدیثی منصوب به حضرت علی (ع) گفته می شود که العلم فی الصغر کاالنقش فی الحجر، یعنی آموختن علم در کودکی، همانند نقشی است که در دل سنگ حک می شود. همانگونه که نقوش حک شده بر سنگهای موجود در آثار باستانی پس از گذشت هزاران سال هنوز وجود دارند و مورد بازدید مردم قرار می گیرند، آنچه که به کودکان آموخته می شود بر ذهن آنان نقش می بندد و شخصیت آنان در ایام بزرگسالی را پایه ریزی می کند.
بر اساس درک این اهمیت،  دوره آموزشی تربیت مربی مراکز پیش از دبستان و مهد کودک در جهاد دانشگاهی طراحی شده است. چون این دوره بر جنبه های تربیتی و روانشناسی مرتبط با کودک تاکید دارد، بجز مربیان پیش از دبستانی، مادرانی که علاقمند به تربیت فرزندانی توانمند در عرصه اجتماع هستند نیز می توانند در این دوره ها شرکت نموده و از یافته های خود برای تربیت کودکان و فرزندانشان استفاده کنند. شرکت در این دوره باعث می شود تا شما به صورت علمی روش ارتباط گرفتن و آموزش دهی به کودکان را بیاموزید و بتوانید وارد دنیای کودکانه آنان شوید.
برای اینکه بتوانید با کودکان ارتباط برقرار کنید و به آموزش آنان بپردازید باید ویژگی های خاصی داشته باشید مانند عشق به کودکان، صبر، همدلی، خلاقیت و میل به شکل دادن ذهن کودکان. مربی مهد کودک باید دارای مهارت مدیریت کلاس درس باشد این امر مستلزم آن است که قادر به حفظ توجه یکنواخت به چند کودک باشد. آنها همچنین باید بتوانند برنامه های درسی را توسعه و پیاده سازی کنند و اطمینان حاصل کنند که هر کودک آموزش را به صورت عالی دریافت می کند.

سر فصل ها:

ردیف

حوزه فعالیت

سرفصل

1

رشد کودک

ابعاد و مراحل رشد

روانشناسی یادگیری

تفاوت های فردی

حقوق کودک

خلاقیت

کودکان با نیازهای ویژه

2

ارتباط و تعامل مؤثر

مدیریت خود

ارتباط با کودک

ارتباط با خانواده

ارتباط با همکاران

مدیریت کلاس درس

3

هنر

نقاشی و کاردستی

نمایش خلاق و موسیقی

شعر و قصه گویی

میراث فرهنگی هویت ایرانی اسلامی

فضاسازی مراکز پیش دبستانی

4

سلامت و تندرستی

تربیت بدنی و تغذیه و بهداشت

بازی

5

مهارت های زندگی

مهارت تصمیم گیری

مهارت حل مسأله

مهارت تفکر خلاق

مهارت تفکر انتقادی

مهارت برقراری ارتباط

مهارت خودآگاهی

مهارت همدلی

مهارت مقابله با استرس

مهارت مقابله با هیجان

6

طراحی آموزشی

اهداف دوره پیش دبستانی

فعالیت های تدریس و یادگیری

فناوری

طراحی تجارب یادگیری

بررسی کتب دوره پیش دبستانی

برنامه های اولویت دار دوره پیش دبستانی

طراحی و تولید ابزارهای آموزشی

7

سنجش و ارزیابی

مفاهیم

ارزشیابی توصیفی

انواع ابزارها

مستندسازی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این کلاس بدون پیش نیاز می باشد

 

برای آشنایی با نحوه ثبت نام بر روی لینک زیر کلیک کنید